Bakgrunn og introduksjon

Jeg reiste Oslo-Doha-Cape Town tur retur i juli 2017 for å besøke kjæresten min, som bor i Cape Town. Da jeg sjekket flyvninger til Sør-Afrika, var Qatar Airways desidert billigere enn europeiske selskaper som KLM og Air France. Jeg vurderte Qatar Airways’ Boeing 787 mot Emirates’ Boeing 777 som begge brukes på flyvningene mellom Oslo og Cape Town. De fleste er enige i at Qatars’ kabin for nevnt flytype utmerker seg, så jeg bestemte meg for å gå for dem, og betalte omtrent 20200 kroner for tur retur i Business Class, omtrent halvparten av KLM og Air France sin pris.

I forbindelse med Saudi-Arabia og andre land sin diplomatiske konflikt med Qatar, ble flytidene endret to ganger før avreise med tanke på flyforbudet over noen av landene i Midtøsten som gjorde flytiden til Sør-Afrika vesentlig lengre når flyet må runde hele den arabiske halvøyen i istedenfor å fly rett over Saudi-Arabia . Jeg synes Qatar Airways håndterte endringene dårlig. Jeg fikk ingen e-post eller lignende som informerte om endringene, men fikk øye på dem ved en tilfeldighet da jeg ønsket å se om rad 1 var tilgjengelig. Da jeg sjekket om rad 1 var tilgjengelig dagen før avreise, mistet jeg mitt opprinnelige sete, 2A, og stod plutselig uten sete mens hele kabinen tilsynelatende var fullsatt. Turen startet med andre ord ikke bra.

På flyplassen

Jeg har aldri hatt en så god opplevelse på Gardermoen før. Business Class- og First Class har en egen skranke for innsjekk, og der ble jeg hilst med ¨Min Herre¨ av norsktalende personale. Jeg spurte om det var mulig å få sitte på rad 1, og mannen i skranken var svært behjelpelig med å finne ut om jeg kunne få sete på rad 1, da jeg tror raden er reservert for reisende med spedbarn eller høy status i deres lojalitetsprogram. Jeg fikk sete 1K, og mannen beklaget ventetiden.

Fast Track gikk veldig sømløst, og jeg fikk et par blikk da jeg plutselig stod forrest i køen.

Jeg tilbrakte en liten stund i loungen, som for øvrig ikke er SAS sin lounge da Qatar Airways ikke er i Star Alliance. I stedet fikk man tilgang til premium-området av OSL lounge. Jeg opplevde denne loungen som luftigere og mer eksklusiv enn SAS sin ordinære utenlandslounge. Jeg valgte å gå gjennom passkontrollen nokså tidlig i frykt for kø.

Jeg kan nevne at jeg opplevde transit i Doha som middels tilfredsstillende. Det var ekstremt klamt og kaotisk inne, selv på nattestid, og det var store avstander å bevege seg. Jeg synes det er underlig at det ikke ble brukt mer tid til skilting da flyplassen ble bygget, fordi jeg så personale overalt. Kanskje det er et ønske fra flyplassens side å være rikelig bemannet. Jeg likte ikke gate-utformingen deres. På både flyvningen til og fra Doha startet boarding ekstremt tidlig, men man fikk ikke gå ombord. I stedet ble man henvist til venteområde etter at billettene ble sjekket. Jeg synes det var en underlig praksis, da et Dreamliner-fly ikke er spesielt stort. Dessuten synes jeg Business Class-passasjerer kan få slippe dette. Loungen i Doha var for øvrig av et helt annet kaliber enn hva jeg har sett tidligere, men etter en lang flytur med mye mat og drikke, var ikke apetitten stor nok til at jeg brukte noe særlig tid i loungen der.

Lounge: OSL Lounge, Oslo (OSL)

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

Ombordstigningen startet som tidligere nevnt svært tidlig. I Oslo startet boarding en time før avgang, og vel ombord sørget mobildata for at jeg ikke kjedet meg mens økonomiklasse-passasjerene gikk ombord. Qatar Airways var beinharde på hvem som fikk gå ombord først og deretter prioriteringen på passasjerene. Da jeg kom ombord ble jeg først hilst av to flyvertinner før en tredje viste meg hvor jeg skulle sitte. Jeg ble tilbudt velkomstdrink på alle mine totalt fire flyvninger med Qatar Airways, og valgte rosé-champagne hver gang. Man fikk også velge mellom et varmt eller kaldt håndkle før man ble tilbudt aviser. Flyvertinnen kom i tillegg med menyer til henholdsvis middagsretter og viner, og jeg fikk påfyll på champagnen.

Toalettmappe var på plass ved setet og inneholdt fuktighetskrem, krem for leppene, spray for ansiktet, kompresjonsstrømper, øyemaske og ørepropper. Jeg satte veldig stor pris på øyemasken da jeg skulle sove. På nattflyvningene fikk jeg utdelt pyjamas. Størrelse Large var altfor stor for meg.

Innredningen hos Qatar Airways’ 787 var særdeles stilfull. Jeg kan ikke komme på noen andre flyselskaper som har en så elegant og luftig innredning.

Sete og underholdingssystem

Setet var fantastisk og akkurat som forventet. Alle setene har tilgang til midtgang direkte og jeg satt svært behagelig. Ryggen og benstøtten (altså enden av setet) kunne begge felles opp og ned, slik at setet ble forvandlet til en seng. Dessuten kunne ryggseksjonen justeres. Armlene kunne felles ned og opp, noe som var svært praktisk, da det var mulig å gå ut av setet mens matservering var igang dersom armlene var nede. Setet hadde ingen massasjefunksjon etter det jeg kunne se og heller ingen ventilasjon.

Benplassen var utmerket. Jeg er 185 cm høy og hadde absolutt ingen problemer med å strekke meg ut. Likevel er det verdt å nevne at setet foran spiser en stor del av ¨hullet¨ man stikker føttene i, og på rad 1 var dette hulrommet vesentlig større enn på de andre radene, noe jeg erfarte da jeg hadde sete 2A på tilbakeveien.

Utvalget av filmer var godt. Tilsynelatende var det mange nye filmer tilgjengelig, og jeg synes det er praktisk at de har delt inn filmer og media etter Hollywood, Bollywood og arabisk. Jeg savnet dog litt flere TV-serier. Det var mange språk tilgjengelig, f.eks. fransk tale og italiensk undertekst på de fleste av filmene. Skjermen var dessuten stor, skarp og lyssterk.

Internett ombord

Det var wifi tilgjengelig mot en kostnad som var vesentlig høyere enn hos Emirates. Jeg opplevde hastigheten som tilfredsstillende.

Måltider og Service

Det ble servert ett måltid: Middag. Det var hovedsakelig to-tre valgmuligheter for forrett, hovedrett og dessert.

Jeg tok ikke nevnverdig titt på menyen før take-off, fordi jeg trodde matbestilling ble foretatt mens vi var i luften. Jeg ble derfor litt stresset da flyvertinnen plutselig kom for å ta opp bestilling, og endte med et glass øl rett etter take-off og rødvin fra Saint-Emillion til maten. Det kan være jeg som er urutinert, men jeg synes jeg kanskje kunne ha fått spørsmål om jeg ville ha forskjellig vin til hver rett? Rettene ble servert med et så stort tempo at jeg trolig hadde vært nødt til å styrte vinen for å holde følge. På hjemturen bad jeg om å få servert maten i litt saktere tempo.

Jeg valgte Arabic Mezze som forrett, lam som hovedrett og sitronterte til dessert. Vanligvis er jeg sjeldent fornøyd med dessert, men i dag var det faktisk den som falt mest i smak. Kanskje hadde jeg for høye forventninger til maten, eller så ble jeg så imponert av Emirates økonomi-klasse til New York fra Milano sist sommer, for jeg må ærlig talt si at maten var av det helt ordinære slaget. Kanskje var det bare jeg som er over gjennomsnittet begeistret for skandinavisk mat. Det jeg egentlig reagerte mest på var bestikket, fordi det var totalt uegnet til både lammet og sitronkaken. Jeg kjempet meg igjennom begge rettene med frykt for at maten skulle deise avgårde gjennom kabinen. Vinutvalget var godt, og jeg likte spesielt godt at under hver vin så var det nevnt mat som passet til.

Kabinpersonale synes jeg virket noe upersonlige. Jeg fikk ingen ¨How are you?¨ eller ¨Enjoy your flight¨. Her blir man servert mat av ice queens of Asia. På den andre siden opplevde jeg dem som særdeles observante. Bestikket lå ikke lenge på tallerken før de kom for å ta vekk serviset, og jeg behøvde ikke å fikle lenge med skjermen før jeg fikk spørsmål om jeg trengte hjelp. På veien hjem ble flyvertinnen litt mer snakkesalig da jeg selv forsøkte og starte en samtale. Det kan altså være slik at de ikke smalltalker med mindre passasjeren gjør det.

Sove

Setet var utmerket for å sove i. Setet kan forvandles til en seng med 180 grader. Kabinen var nokså stille på alle flyvningene og lyses dempes nokså raskt etter servering i motsetning til økonomiklasse-kabinen.

Ankomst

Flyet ankom i rute, men jeg mistenker at Qatar Airways jukser litt med tidtabellen ved å anslå lengre flytid enn nødvendig. Jeg tok et transittog til sikkerhetskontrollen der det ikke var noe kø. Jeg synes at på Doha flyplass bør Business Class og First Class-passasjerer ha egne luker uansett hvor lite folk det er, noe som ikke var tilfellet.

Din vurdering

Jeg kan trygt anbefale Qatar Airways til andre. Jeg nevnte innledningsvis om setereservasjonen som forsvant og flytidene som stadig ble endret uten at jeg fikk noe beskjed. Det ser jeg at andre har opplevd, og i forkant av reisen skrev jeg en skarp og omfattende klage. Jeg ble oppringt i etterkant fra Polen av Qatar Airways’ kundeservice der, som beklaget ulempene jeg hadde. Ellers satte jeg veldig stor pris på innredningen og maten i all hovedsak, men jeg synes enkelte av flyvertinnene kunne vært litt mer smilende, personlige og pratsomme. For øvrig bør man passe på hvilken flytype som opereres på flyvningen fordi det er stor forskjell på å få Business Class på en A320 fra Qatar Airways og B777 fra Emirates.