Bakgrunn og introduksjon

På min pendling mellom nord-Norge og sør-Sverige, ble jeg en Søndag kveld i April møtt av flytypen Boeing 717 og selskapet Blue 1 på Oslo Lufthavn. Et hyggelig avbrekk fra de vanlige Boeing 737-turene man vanligvis har på denne ruten.

På flyplassen

Oslo Lufthavn var denne kvelden min transit-flyplass, på veg fra Tromsø Lufthavn til Stockholm Arlanda. Min baggasje var sjekket inn i Tromsø og jeg trengte derfor ikke gå ut av airside på flyplassen, derfor ingen test av OSL Fast Track denne kvelden. Når man ankommer fra innlandsflights går man gjerne ned trappa for transitt ved gate 24, og deretter igjennom tollportene og ut på utlandspiren. Dessverre ankom jeg på gate 19F, og måtte derfor gå veldig langt for å komme til den vanlige innlandspiren. Gate 43 var satt opp, og jeg gikk rett til gate siden jeg allerede hadde brukt 10 minutter på å komme meg dit.

Boarding og første inntrykk

Det var en enslig dame som alene fikk ansvaret for boarding på flighten denne kvelden. Flyet var vel omtrent 80% fullt, og med en kapasitet på 115 passasjerer vil jeg anslå kveldens passasjerantall til å være rundt 80-90. Det var derfor ingen stor nød at det ikke ble differensiert mellom GO og PLUS-kunder, det var faktisk en heller bedagelig prosess med en rolig kø som seig ombord. Selv om jeg reiste på PLUS valgte jeg å gå ombord sist, da jeg foretrekker dette. Synes ofte flyene får sånn tung luft og jeg liker ikke å sitte og vente på avgang. Det er hyggeligst når «boarding completed» lyder rett etter jeg har satt meg ned i setet. Tok med meg 2 aviser og ble ønsket velkommen av besetningen som var finsk.

Førsteinntrykket av kabinen er at den er veldig lys, åpen og at vinduene er mye større enn på Boeing 737. De har endog et veldig plastikk-aktig inntrykk.

Sete og underholdingssystem

Setene er gode å sitte i, og på mitt sete 01F hadde jeg enormt god plass til mine lange bein. De nådde ikke engang fram til bulkhead. Jeg hadde ingen ved siden av meg, og siden jeg satt på 2-seters raden (Boeing 717 har 2 + 3 seating) var det veldig privat og trivelig. Skinnsetene var behagelige, mer behagelig enn disse nye syltynne recaro-greiene i B737 og A320.

Måltider og Service

Menyen ligger i setelommen foran deg, og er lik den ombord hos SAS til vanlig. Det finske crewet kom derimot rundt med tralla og hadde «eksempler» på menyen i en liten kurv foran – noe som jo var en hyggelig og proff detalj. De var effektive, smittsomt smilende og positive og gav meg en cola, muffins, knekkebrød og sjokolade. Nok sukker til å gå fra Arlanda til Stockholm sentrum, med andre ord…. 😉 De gikk 2 runder gjennom kabinen i løpet av den korte turen OSL – ARN tar, jeg var veldig imponert. Effektivt og profesjonelt. Det skal også sies om sikkerhetsdemonstrasjonen, som var one-of-a-kind. De hadde et eget oppsett hvor alt var delt opp i bolker og jeg kjente med meg selv at jeg husket mer enn vanlige flights – fordi de hadde strukturert demonstrasjonen så lurt.

Ankomst

Flyet landet på rutetid, og jeg taslet rett ned til baggasjebåndet for å hente min baggasje som var merket med oransje PRIORITY-tag. Det var lite bag med denne kvelden, men min kom ut som nummer to. Godkjent.

Din vurdering

Jeg var veldig fornøyd med flighten, men vær OBS på at B717 støyer fryktelig mye på tross av at motorene er bakerst. Dette kommer av et veldig susete aircondition-anlegg som særlig i framre del av flyet suser og går nesten som en jetmotor. Bose QC15 kan være greit å ha med seg. Crewet var svært profesjonelt, og det er ting de hadde som vanlige cabin crews hos SAS gjerne kunne tatt med seg til sin produksjon. Man får akkurat samme opplevelse, om ikke et lite  smil ekstra, som man får på en vanlig SAS flight.