I dag mottak Air France sin aller første Airbus A350-900. Dette er samme flytype som også SAS fremover skal benytte på sine langruter.

Nykommeren har ikke First Class, men en hyggelig business class med kun fire seter i bredden. Konfigurasjonen er 1 – 2 – 1, og setet kan legges ned til en 2 meter lang seng.

5d7b7fe19abce

5d7b620e52e72

header-footer for EXM - no picture - Jun 2019

Hver annen rad er sentersetene sammen – noe som er hyggelig hvis man reiser sammen med noen (se illustrasjon under).Skjermbilde 2019-09-27 kl. 13.35.42

Premium Economy er på plass med nye seter, i en 2 – 4 – 2 konfigurasjon som kan vinkles 124 grader bakover, avstanden mellom setene er på 96 cm, og det er «bransjestandard», selv om de fleste av sammenlignbare flyselskap byr på en halv cm mer. Underholdningssystemet nyter man via en 13,3 tommers HD oppløst berøringsskjerm. I Business Class er det samme type løsning, men en skjerm på 18,5 tommer.

A350_VuesPremium-RVB

Airbus A350 er et topp moderne fly som byr på bedre komfort for passasjeren takket være et høyere kabintrykk som gjør at man blir mindre utmattet på langtur. Mer fuktighet i lufta som også nå renses hyppigere gjør det bedre for de reisende. Et adaptivt lyssystem skal også hjelpe passasjerene med å takle overgangen mellom tidssonene bedre.

Flyet settes i trafikk allerede 7.oktober, og Air France vil få levert flere maskiner fortløpende. Innen 2025 skal de ha hele 28 Airbus A350-900.