Utviklingen av nye business class produkter er rivende. Stadig flere reisende ønsker seg ekstra komfort på sin reise, og bransjen er ikke vanskelig å be. Stadig nye produkter ser dagens lys.

Vi har sett på noen av produktene som dukker opp i løpet av 2019.

Ved første øyekast synes setene ganske ulike, men under skallet er de ganske like, kanskje til og med «tvillinger» rent produktmessig.

De aller fleste setene vender fremover, mens enkelte, slik som British Airways har annet hvert sete fremover og bakover. Andre tilbyr business class seter i et fiskebeinsmønster hvor man sitter skrått inn mot en av midtgangene, slik som Air New Zealand eller hos Virgin Atlantic.

De fleste tilbyr seter med kjøreretningen, og den viktigste utviklingen her ligger i at man nå tilbyr 1 – 2 – 1 konfigurasjon. Dette er dessuten lettere å forsvare når «superjumboene» slik som Airbus A380 fases ut og erstattes av mer drivstoffgjerrige og funksjonelle flytyper som Airbus A350 og Boeing 787 Dreamliner.

Her er noen av business class setene du kan oppleve utover i 2019:

Virgin Atlantic

På sensommeren vil Virgin Atlantics første Airbus A350-1000 settes i trafikk. Da introduseres samtidig deres nye business class produkt hvor privatlivet ombord skal enda bedre ivaretas takket være nye seter. Oppsettet er 4 seter i bredden, i en 1 – 2 1 konfigurasjon, men nå er det såkalte fiskebeinsmønsteret borte og setene vender ikke lenger inn mot kabinen, men motsatt vei, mot vinduene. Setet har en dørkonstruksjon kan skyves igjen, men ikke mer enn halvveis, men man får langt mer privatliv enn tidligere.

Virgin_Atlantic_New_Upper_Class

Turkish Airlines

I forbindelse med at Turkish Airlines snart skal sette sine første Airbus A350 og Boeing 787 Dreamlinere i trafikk, presenterer de også et nytt business class produkt. Det nye produktet har for det første langt mer privatliv enn tidligere, både siden seteoppsettet er 1 – 2 – 1 og at setenes design skaper langt mer privatliv enn før. Alle business class passasjerer får også direkte adkomst til en av midtgangene. Dessverre skal ikke de eksisterende flyene til Turkish Airlines oppgraderes med de nye produktene, så det kan nok de neste årene være lurt å dobbeltsjekke hvilken flytype du eventuelt skal reise med.

turkish_airlines_newbiz

British Airways

Den nye club suiten har direkte adkomst til en av flyets to midtganger. Oppsettet er 1 – 2 – 1, og med egen dør, ivaretas privatlivets fred. I følge British Airways byr det nye setet på 40 prosent mer oppbevaringsplass, en 18,5 tommers underholdningsskjerm er på plass, wifi og uttak for USB/strøm. Selve flyet, Airbus A350 byr på lavt støynivå, god høyde under taket, store vinduer og et avansert stemningslyssystem som tilpasser seg tiden på døgnet og lyset utenfor. A350 har også et avansert luftsystem ombord som gjør at man ikke blir så utmattet på de lengre turene. Stikkordene er et kabintrykk som tilsvarer omlag 1.800 meter i stedet for typisk 2.600 meter. Luftfuktigheten er også høyere.

britishairways_21686326819237-800x300